1. Januar – 31. December
1995 blev SKIBSBEVARINGSFONDENs første år på finansloven med et statsligt tilskud på 3 mio. kr.
Fonden blev i februar måned inviteret til et møde i Kulturministeriet, hvor detaljerne i fondens fremtidige praksis blev diskuteret. Det blev på mødet besluttet, at lade Kammeradvokaten se på fondens fundats og lånebetingelser. Denne sag er desværre trukket ud, men forventes afsluttet i begyndelsen af 1996.
Der er afholdt 6 ordinære møder, 1 ekstraordinært møde der handlede om kulturministeriets udkast til retningslinjer for fondens arbejde, og 1 telefonmøde der handlede om skonnert MIRA.
Lånetilsagn:
Der herskede naturligvis stor glæde over endelig at være på finansloven, men én sag (skonnert MIRA) skulle komme til at sluge over halvdelen af årets lånebudget.
Der indkom således ansøgninger for i alt ca. 5,3 mio. kr., og det skal understreges, at der på grund af MIRA-sagen kun blev afholdt 1 ansøgningsrunde i 1995.
Følgende fartøjer modtog lånetilsagn: |
Skonnert MIRA | (1898) | 1.500.000 kr. |
Skonnert JOHANNE | (1895) | 100.000 kr. |
Skonnert MARTHA | (1899) | 98.000 kr. |
Ålekvase GITTE PRIESS | (1945) | 100.000 kr. |
Ålekvase VEGA | (1901) | 100.000 kr. |
Dæksbåd CHRISTIANE | (1917) | 150.000 kr. |
Snurrevodskutter ELLEN | (1906) | 45.000 kr. |
Motorjagt MJØLNER | (1922) | 50.000 kr. |
I alt:
|
2.143.000 kr. |
Opmuntringspræmie:
Disse er småbeløb, der udelukkende uddeles som anerkendelse for et stykke arbejde, der af fonden betragtes som værdifuldt. Der kan ikke søges om disse små beløb, der tages fra formuens renteafkast.
Der blev i 1995 kun uddelt en enkelt opmuntringspræmie til galeasen FRI af Svendborg, der blev belønnet for godt sømandsskab og en sund indstilling til det at restaurere sit skib.
Konsulentbistand:
Årets konsulenthjælp har som sædvanlig haft vidt forskellig karakter.
Konsulenten har været tilstede på sejladsen FYN RUNDT for skibe over 20 tons. Han har desuden været på rundtur i det Sydfynske område i påsken, medens skibene riggedes op for sommeren.
Der blev i år givet konsulentbistand til: |
Kåg Tangeværket | besigtigelse |
Kåg Viborg | besigtigelse og opmåling |
Evert REBEKKA af Nordby (1921) | rekonstruktion |
Ålekvase VEGA (1901) | opmåling og rekonstruktion |
Dæksbåd CHRISTIANE (1917) | rådgivning |
Galease HJALM (1901) | rådgivning |
Dæksbåd LET | rådgivning |
Kattegatbåd THYRA | rådgivning |
Drivkvase BETH | rådgivning |
Galease SKIBET | rådgivning |
Bevaringsværdighed:
Fonden har i løbet af 1995 ydet bistand til et antal fartøjer, der ønskede en bevaringsværdighedserklæring. Denne erklæring fra SKIBSBEVARINGSFONDEN har medført visse lempelser for det pågældende fartøj i de ellers strenge regler for sejlads med passagerer. Hvortil kommer, at en sådan erklæring gerne skulle gøre det lettere for ejeren at søge fondstilskud til sit fartøj.
Følgende 6 fartøjer er erklæret bevaringsværdige i 1995:
Ålekvase GITTE PRIESS
ex. KATRINE PEDERSEN bygget 1944-45 hos Ring-Andersen i Svendborg.
Galeasen SKIBLADNER II
bygget 1897 hos N.F.Hansen i Odense.
Galeasen FREM
bygget 1939 i Nykøbing Mors.
Galeasen KAROLINE SVANE
bygget 1885 i Humlebæk.
Hjemmeværnskutter MIDDELGRUNDEN
ex. MHV && bygget 1926 i Sverige.
Snurrevodskutter ELSA MARGRETHE
bygget 1926 i Esbjerg.
Regelgruppen vedrørende bevaringsværdige skibe:
SKIBSBEVARINGSFONDEN har i de seneste par år været repræsenteret i en arbejdsgruppe, der skulle lave nye sikkerhedsregler for bevaringsværdige skibe. Det sidste møde blev afholdt i maj, og de nye regler trådte i kraft 15. december 1995.
DANNEBROG:
Bæltbåden DANNEBROG (1872) modtog i 1990 et rente- og afdragsfrit lån på kr. 100.000. Men i 1994 opsagde fonden lånet som misligholdt med indfrielse pr. 9/1 1995. Sagen endte dog med, at ejerne accepterede at optage et lån i banken på kr. 120.000 til at færdiggøre skibet, og dette skete i løbet af sommeren. Det kan derfor anses for sandsynligt, at skibet kommer under sejl i løbet af 1996. Fonden betragter dermed problemerne med DANNEBROG som afsluttet.
Rapport over havnemiljøer:
Det har længe været fondens ønske at lave en rapport over de danske havne og de dertil hørende miljøer. Der har i november været afholdt et forberedende møde, hvor man lavede stikord til en sådan rapport. Næste fase er at skaffe finansiering til udarbejdelse af rapporten, idet fonden ikke kan bruge af sit tilskud fra kulturministeriet til sådanne formål.
Udstilling om SKIBSBEVARINGSFONDEN:
Fondens konsulent har i samarbejde med restaureringsarkitekt Morten Gøthche udarbejdet en udstilling, der kort fortæller om fondens virke. Udstillingen har i sommeren løb været vist på Nationalmuseets skib ANNA MØLLER, der deltog i forskellige sejladser .
Flere museer har siden vist sig interesserede i at vise udstillingen, bl.a. Limfjordsmuseet og museet i Horsens.
Nordisk møde:
I februar måned var SKIBSBEVARINGSFONDEN vært for et nordisk møde, hvor der var deltagere fra Norge, Sverige og Danmark.
Mødets hovedtema var restaurering: hvordan og hvor meget.
Desuden fremlagde SKIBSBEVARINGSFONDEN resultatet af en undersøgelse af forsikringsforholdene for den danske træskibsflåde. Undersøgelsen blev lavet for at kunne sammenligne med tilsvarende undersøgelser i Norge og Sverige, og for at tilskynde til et nordisk samarbejde på forsikringsområdet.
Common European Maritime Heritage Congres 12. – 14./10:
SKIBSBEVARINGSFONDEN var på denne kongres, der i år afholdtes i Rochefort i Frankrig, repræsenteret ved Hans Jeppesen og Jes Kroman.
Det vigtigste resultat af mødet var, at man enedes om, at nationale sikkerhedsregler skulle være gældende frem for et særligt EU-regelsæt.
TS-pinsetræf:
SKIBSBEVARINGSFONDEN var ved årets TS-pinsetræf repræsenteret ved Hans Jeppesen, Jørgen Josephsen, Max Vinner og Jes Kroman.
Skonnert MIRA:
Skonnerten MIRA (1898) er SKIBSBEVARINGSFONDENs hidtil største opgave. Ejeren havde i første omgang søgt om støtte til en opretning af skibets køl, men på land i Gilleleje viste det sig snart, at skibet var i væsentlig dårligere stand end ejeren havde forestillet sig. Det økonomiske behov i forbindelse med den forestående reparation oversteg dog langt SKIBSBEVARINGSFONDENs økonomiske formåen. Det besluttedes derfor, at tildele MIRA et rente- og afdragsfrit lån på 1,5 mio. kr. under forudsætning af, at ejeren selv skaffede mindst et tilsvarende beløb fra andre fonde. Dette skulle vise sig at være temmelig vanskeligt, og det var herunder nødvendigt at udsætte den oprindelige frist for indløsning af lånet flere gange. Det lykkedes dog til sidst, idet Arbejdsmarkedets Feriefond gik ind og støttede med et millionbeløb.
Der er i den forbindelse etableret et velfungerende samarbejde mellem de to fonde, hvor SKIBSBEVARINGSFONDEN er ansvarlig for den kulturhistoriske side af dette store restaureringsprojekt.
Bestyrelsen:
Der har i år været ændringer i bestyrelsens sammensætning, idet TS ikke ønskede at lade sig repræsentere ved museumsassistent Max Vinner. I stedet udpegedes Gunner Svendsen.
Desuden fratrådte rigsantikvar Olaf Olsen, men den fungerende rigsantikvar Niels-Knud Liebgott ønskede at lade sig repræsentere ved Max Vinner.
Miljøministeriets repræsentant udtrådte desuden af bestyrelsesarbejdet, idet miljøministeriet ikke ønsker at fortsætte sit engagement i SKIBSBEVARINGSFONDEN.
Bestyrelsens sammensætning så derfor ved årets udgang således ud:
Formand:
Hans Jeppesen
Handels- & Søfartsmuseet Kronborg. Udpeget af H&S
Næstformand:
Jørgen Josephsen
Fultonstiftelsen. Udpeget af TS
Max Vinner
Vikingeskibshallen. Udpeget af den fungerende rigsantikvar
Gunnar Svendsen
Udpeget af TS
Ole Mortensøn
Langelands Museum. Udpeget af Søfartspuljen
Eske Wohlfahrt
Limfjordsmuseet. Udpeget af Fiskeripuljen
Morten Gøthche
Skibshistorisk Laboratorium. Udpeget af Nationalmuseet
Henrik C. Winkel
Advokat
Thomas Højrup
Københavns Universitet
Jes Kroman
Fondens konsulent og sekretær
Niels P. Hansen, Farum
Fondens revisor