Skibsbevaringsfonden

Read about The Danish Ship Preservation Trust
  • Om Fonden
    • Vision
    • Personale
    • Bestyrelse
    • Historie
    • Fundats
    • Årsberetning
    • About us
  • Restaurering
    • Artikler
    • Pjecer
    • Rapporter
    • Vejledninger
    • Videoer
    • Kulturhistoriske retningsliner
  • Skibene
    • Info til skibe med A- eller B-status
    • A-skibe
    • B-skibe
    • Skibe med lån
    • Modtagere af lånetilsagn
    • Modtagere af lånetilsagn – Pulje 2
    • Søg A eller B
  • Lån til skibe
    • Vejledning
    • Ansøgningsskema
  • Dansk Historisk Skibsregister

Kulturhistoriske retningslinier

Overordnede kulturhistoriske retningslinier for bevaringsværdige fartøjer

Fartøjets drift og vedligehold skal have som overordnet mål at sikre det som et varigt kulturminde, så den kulturhistoriske værdi ikke bliver forringet eller går tabt.

Restaurering skal ske efter principper, der klart varetager fartøjets kvaliteter udfra en nærmere dokumenteret epoke i dets historie. Til grund for al istandsættelse på fartøjer med bevaringsstatus skal ligge en restaureringsplan, som bygger på en historisk dokumentation af fartøjet.

Arbejdet skal være virkelighedstro. Det betyder, at fartøjet i det ydre kommer til at fremstå som netop dette fartøj eller denne skibstype har set ud i en nærmere defineret periode af dets historie. Motor- og andre tekniske installationer skal tilpasses sådan, at de forstyrrer fartøjets kulturhistoriske fortælleværdi mindst muligt.

Arbejdet skal være materialetro. Dette betyder, at al istandsættelse som udgangspunkt bliver udført som eksakt kopi af de eksisterende løsninger, og der skal, hvis muligt, bruges materialer af samme type: Eg skal erstattes af eg, beg og værk af beg og værk, messingskruer med messingskruer, firkantmøtrik med firkantmøtrik osv.

Arbejdet skal være håndværkstro. Dette betyder, at alle detaljer i skrog, overbygninger, rigning eventuel oprindelig aptering i størst mulig grad er udført med tidstypisk form, bearbejdelse og overfladebehandling. Udskiftede deler skal være eksakte kopier af de gamle og med de samme dimensioner.

Restaurerede fartøjer skal vedligeholdes forsvarligt. Arbejdet skal udføres med traditionelle, håndværksmæssige metoder og i størst mulig udstrækning med historisk korrekte materialer. Arbejdsteknikken skal harmonere med den periode, fartøjet repræsenterer. Dette betyder at en håndhøvlet overflade ikke skal vedligeholdes med el-værktøj. Linoliemaling skal ikke overmales med plastmaling. Naturlige råvarer skal ikke byttes ud med kemiske osv.

Der skal udarbejdes en bevarings- og vedligeholdsplan for fartøjet, der intentioner og krav i disse retningslinier er nedfelt. Indholdet i planen skal godkendes af SKIBSBEVARINGSFONDEN.

Restaurering

  • Artikler
  • Pjecer
  • Rapporter
  • Vejledninger
  • Videoer
  • Kulturhistoriske retningslinier

Sundvej 9 · 8700 Horsens · Tlf. 75 65 99 19 · kontor@skibsbevaringsfonden.dk Facebook

Skibsbevaringsfonden
  • Forside
  • Om Fonden
    • Vision
    • Personale
    • Bestyrelse
    • Historie
    • Fundats for Skibsbevaringsfonden 2016 – 2017
    • Årsberetning
  • Restaurering
    • Artikler
    • Pjecer
    • Rapporter
    • Vejledninger
    • Videoer
    • Kulturhistoriske retningslinier
  • Skibene
    • A-skibe
    • B-skibe
    • Skibe med lån
    • Modtagere af lånetilsagn
    • Søg A eller B
  • Lån til skibe
    • Vejledning
    • Ansøgningsskema
  • Dansk Historisk Skibsregister
  • The Danish Ships Preservation Trust